Køreskole – Bedst eller billigst
Når man som ung fylder 18 år, sker der noget helt specielt. Man er endelig gammel nok til at sidde bag rattet i en bil. Men først skal man tage kørekort, mere specifikt et kørekort i kategori B. Før man får kørekort, skal man gennemføre en omfattende teoriundervisning, tage et kursus i førstehjælp og klare en række praktiske køretimer på vejene.
Udvalget af køreskoler er stort og omfangsrigt. Men ikke nok med det, så svinger kvalitetsniveauet af undervisning også gevaldigt. De færreste forældre, som ofte er dem, der betaler og træffer beslutningerne, er klar over, at der er en stor sammenhæng mellem pris og kvalitet. Det betyder, at det ikke er holdbart, når rigtig mange ivrige forældre konsekvent går efter det billigste mulige tilbud på køreundervisning.
Nogle køreskoler springer for let over teori
Det næste forældrene kræver er, at det skal gå hurtigt. Problemet er bare, at rigtig mange unge I forvejen ikke tager køreundervisningen seriøst. Mange har en holdning I retning af, at ingen følger teoriundervisningen alligevel, når de kører I det virkelige liv. Denne lemfældige opfattelse af køreundervisning, og slappe tilgang til vigtigheden af kørekort, viser sig også tydeligt i statistikken. Aldersgruppen 17 til 19 år har I en række år haft en stigende ulykkesfrekvens.
Denne skrækkelige tendens kulminerede I 2008 , hvor der var flest alvorlige ulykker blandt unge I nyere tid. Hele 1903 fik kørselsforbud i gruppen af unge fra 18 til 24 år. Heraf blev de fleste taget for at køre overfor rødt, lave farlige overhalinger eller holde for kort afstand. Alle sammen forseelser, der er fuldstændig basale og en stor del af køreundervisningen.
Derfor er det vigtigt, når du leder efter den rigtige køreskole, at rigtig og kompetent undervisning prioriteres.
Så tænk ikke plot på prisen, men også på om undervisningen, som der gives, er kompetent, udførlig og omfattende, både praktisk og teoretisk.
Husk at du altid kan skifte køreskole.